mijn huis genoot liet mij vanavond een filmpje zien wat op onze regionale tv te zien is geweest wat gaat over de bevrijding van walcheren. helaas komt vlissingen er niet in voor want daar hebben ze ook hard gevochten (straat voor straat) maar ik wou het jullie toch niet onthouden.
hierbij een origineel verslag van de invasie van westkapelle en de bevrijding van walcheren.
het leek me wel interessant voor jullie, ik vond het in ieder geval erg indrukwekkend, afgezien dat ik de zeeuwse horizon herken.
groeten,
harm boeije
Pagina 1 van 1
Operation Infatuate de bevrijding van walcheren.
Gepost 03 januari 2010 - 02:17
Heel mooi filmpje,
De volgende 11 Nederlandse commando’s maakte op 1 november 1944 een amfibische landing, en zorgden er oa voor dat op 2 november Vlissingen was bevrijd.
Lt C de Ruiter
Sgt W v Gelder
Sgt D v/d Wal
Sgt K v/d Kuit
Kpl J v Woerden
Kpl W d Liefde
Kpl J Bothe
Kpl L Persoon
Kpl H v/d Steen
Kpl K Baggerman
Kpl de Liefde
De volgende 14 Nederlandse commando’s maakte op 1 november 1944 een amfibische landing bij Westkapelle.
Kpt J Linzel
Sgt J v/d Bergh
Sgt I Dulleman
Sgt G Ubels
Sgt R Visser
Kpl J v/d Linde
Kpl A Bloemink
Kpl J Kloezeman
Kpl W Knijf
Kpl W Klokhuis
Kpl H Cramer
Kpl B Boeleman
Kpl P Visser
Kpl A Italiaander
Hoofd taak van de Nederlandse commando’s was de verovering van de Duitse positie’s tussen Westkapelle en Vlissingen. Totaal aantal gewonden commando’s 9, 3 november 1944 was heel Walcheren gezuiverd.
De volgende 11 Nederlandse commando’s maakte op 1 november 1944 een amfibische landing, en zorgden er oa voor dat op 2 november Vlissingen was bevrijd.
Lt C de Ruiter
Sgt W v Gelder
Sgt D v/d Wal
Sgt K v/d Kuit
Kpl J v Woerden
Kpl W d Liefde
Kpl J Bothe
Kpl L Persoon
Kpl H v/d Steen
Kpl K Baggerman
Kpl de Liefde
De volgende 14 Nederlandse commando’s maakte op 1 november 1944 een amfibische landing bij Westkapelle.
Kpt J Linzel
Sgt J v/d Bergh
Sgt I Dulleman
Sgt G Ubels
Sgt R Visser
Kpl J v/d Linde
Kpl A Bloemink
Kpl J Kloezeman
Kpl W Knijf
Kpl W Klokhuis
Kpl H Cramer
Kpl B Boeleman
Kpl P Visser
Kpl A Italiaander
Hoofd taak van de Nederlandse commando’s was de verovering van de Duitse positie’s tussen Westkapelle en Vlissingen. Totaal aantal gewonden commando’s 9, 3 november 1944 was heel Walcheren gezuiverd.
Gepost 04 januari 2010 - 06:01
zag ik nou een commando met een kar 89, or are my eyes desieving me.(5:58)
interressant filpje btw, noren nooit geweten, alleen jammer van het belabberde staaltje ondertitelingswerk.
interressant filpje btw, noren nooit geweten, alleen jammer van het belabberde staaltje ondertitelingswerk.
"always interested to learn, no mather what, no mather when"
"Communism is like prohibition, it's a good idea but it won't work."
"wenn der Ural fährt, gibt es einen Strudel im Tank"
"Communism is like prohibition, it's a good idea but it won't work."
"wenn der Ural fährt, gibt es einen Strudel im Tank"
Gepost 04 januari 2010 - 09:56
Veel mooie details te zien in dit soort filmpjes.
Helmet met canvas camouflage erop. Dennison smocks. Bijna allemaal veldfles midden achter op de pioschop. BC 611's. Thompsons zonder kolf en zo meer.
Als je originele filmreels kijkt zie je zoveel extra info.
Helmet met canvas camouflage erop. Dennison smocks. Bijna allemaal veldfles midden achter op de pioschop. BC 611's. Thompsons zonder kolf en zo meer.
Als je originele filmreels kijkt zie je zoveel extra info.
Gepost 28 januari 2010 - 11:32
inderdaad leuk filmpje. Jarenlang in de zomer op vakantie geweest in het zeeuwsche, voooral Vlissingen, maar meende in het filmpje ook een stukje domburg te herkennen.
Al was mijn persoonlijke herinnering 's nachts. ;-)
Al was mijn persoonlijke herinnering 's nachts. ;-)
Pagina 1 van 1

Log in
Registreer
Help 
Multi quote