Themadag 2E Wereldoorlog Gezocht
Gepost 03 mei 2012 - 11:47
22 September a.s een themadag in het teken van de 2e Wereldoorlog,
in nieuwerkerk a/d IJssel (buitenlocatie)
Wij hebben al diverse excursies ondernomen en doen deze excursies nog steeds omdat wij vinden dat de gruwelijkheden uit de 2e wereldoorlog nooit vergeten mogen worden!
Zie voor meer info en foto`s http://www.vedj.info/
Nu zoeken wij mensen die het leuk vinden om deze dag in te vullen met alles wat met de 2e wereld oorlog te maken heeft voor een betaalbaar bedrag.
Met vriendelijke groet,
Namens St.VEDJ
Cisca van Elswijk
Gepost 03 mei 2012 - 12:02
Er is altijd wel wat te organiseren, maar dan is het belangrijk om een beeld te hebben van hetgeen jullie voor ogen hebben en willen laten zien.
Gr.
Sjoerd
Leverancier van reproductie uniformen, uitrusting en insignes.
Kijk eens op Der Panzerknacker
Gepost 03 mei 2012 - 12:28
Wij zoeken mensen die met legervoertuigen willen komen niet al te grote deze moeten over een bruggetje kunnen rijden..
en ook mensen die laten zien hoe het er in de 2e werled oorlog aan toe ging hoe het leven van de soldaten en de mensen eruitzag in de 2e wereld oorlog.
Zelf lopen wij deze dag ook in legerkledij.
Gr.
Cisca
svdwal, op 03 mei 2012 - 01:02 , zei:
Er is altijd wel wat te organiseren, maar dan is het belangrijk om een beeld te hebben van hetgeen jullie voor ogen hebben en willen laten zien.
Gr.
Sjoerd
Gepost 03 mei 2012 - 01:38
Als ik het goed begrijp zoeken jullie dus voertuig eigenaren die jullie evenement willen opluisteren alsmede re-enacters om een beeld van de soldaat te velde te geven.
Wat voor soldaten moet ik dan aan denken, Duitsers, Britten, Amerikanen of zelfs Russen?
Wat willen jullie precies laten zien, kampement of ingegraven soldaten of misschien wel een gevechts actie?
Los van bovenstaande, in wat voor legerkledij lopen jullie??
Denk eraan dat de meeste mensen in deze hobby erg hoge eissen stellen aan de authenticiteit van hun uniform, uitrusting en voorkomen.
Dan is het zonde als dit teniet wordt gedaan door mensen die lopen in iets dat er niet of nauwelijks op lijkt.
Let wel, dit is geen negatief commentaar maar gewoon 12 jaar ervaring binnen dit wereldje.
Ik vindt jullie initiatief erg goed en indien het uitkomt zou ik hier best een bijdrage aan kunnen leveren, maar je zult met enige zaken rekening moeten houden zoals locatie, vergunningen, eissen en wensen.
Veel succes,
Gr.
Sjoerd
Leverancier van reproductie uniformen, uitrusting en insignes.
Kijk eens op Der Panzerknacker
Gepost 03 mei 2012 - 03:23
ik heb je een PM gestuurd met een suggestie voor wat voertuigen.
Grtn
David

http://hetvergetenleger.jouwweb.nl
Gepost 03 mei 2012 - 07:49
St.Vedj,
kijk even op http://www.livinghistory.nl/
Sjoerd, strenge Paul en ondergetekende zijn o.a. lid van deze vereniging...
Passen wij (de VHM) in het plaatje, en je weet concreet wat je wil, neem dan contact op met het bestuur via de webpage. Mogelijk kan er dan verder gesproken worden over de invulling.
Gezien de drukje van evenementen rond de september-dagen is het raadzaam snel te reageren.
Hou er ook rekening mee dat we dan met wapens komen (wat is een soldaat zonder wapen)... Wat meestal vrij veel tijd in beslag neem om alles goed te regelen bij de locale overheden (Burgemeester, Politie, etc). Vraag me af of dat nog wel gaat lukken gezien de ervaringen...
Peter

Gepost 04 mei 2012 - 06:56
In welke legerkledij nou die moeten wij tegen die tijd nog aanschaffen maar dat zullen denk ik geen officiele kledij zijn,
daar wij altijd naar het betaalbare kijken.
Ja dat heeft u goed begrepen!
wat voor Soldaten nou dat mogen verschillende zijn.
Kampement en gevechts actie maar ingegraven is niet mogelijk daar onze themadag in een park plaats vind.
Vergunning e.d. vragen wij aan.
Gr.
Cisca
svdwal, op 03 mei 2012 - 02:38 , zei:
Als ik het goed begrijp zoeken jullie dus voertuig eigenaren die jullie evenement willen opluisteren alsmede re-enacters om een beeld van de soldaat te velde te geven.
Wat voor soldaten moet ik dan aan denken, Duitsers, Britten, Amerikanen of zelfs Russen?
Wat willen jullie precies laten zien, kampement of ingegraven soldaten of misschien wel een gevechts actie?
Los van bovenstaande, in wat voor legerkledij lopen jullie??
Denk eraan dat de meeste mensen in deze hobby erg hoge eissen stellen aan de authenticiteit van hun uniform, uitrusting en voorkomen.
Dan is het zonde als dit teniet wordt gedaan door mensen die lopen in iets dat er niet of nauwelijks op lijkt.
Let wel, dit is geen negatief commentaar maar gewoon 12 jaar ervaring binnen dit wereldje.
Ik vindt jullie initiatief erg goed en indien het uitkomt zou ik hier best een bijdrage aan kunnen leveren, maar je zult met enige zaken rekening moeten houden zoals locatie, vergunningen, eissen en wensen.
Veel succes,
Gr.
Sjoerd
Gepost 21 mei 2012 - 02:16
Het is op Zaterdag 22 September tot een uur of 21:00
Er zijn aardig wat groepen benaderd waaronder ook MARS en DE LHGH.
het is de bedoeling om een AUTHENTIEK WOII display neer te zetten met wat kleine/middelmatige voertuigen.
nu mag dat alles zijn wat ok maar met WOII te maken heeft.
Brits, Pools,Duits, US, Nederlands, burgers e.d. en dan leden van het LPLG ivm eventuele aanvraag verlof voor wapens.
Het mooiste zou zijn om zoveel mogelijk WOII REenactors uit de regio van Nieuwerkerk a/d IJssel te mobiliseren om gedurende een dag een soort WOII leven neer te zetten.
kom je niet uit ZUID holland ben je zeker welkom maar we willen voor deze stichting VEDJ de kosten zo laag mogelijk houden
Lijkt het je leuk om hier met een groepje aan deel te nemen dan hoor ik het graag.
Gr Esther Alblas
Capt MIMI MARS
Gepost 21 mei 2012 - 02:49
Ook ik heb contact gehad en beoordeel het initiatief als zeer lovenswaardig.
Daarnaast heb ik de indruk dat het een enthousiast groep van vrijwilligers is die deze initiatieven ontplooien.
Ik heb dan ook al een beetje informatie ingewonnen.
In Nieuwerkerk hebben Duitsers weleens tijdelijk in scholen en een pastorie gezeten, etc., maar de dorpsveldwachters en de marechaussee zorgden voor de orde. Ik denk dat als je met dat kamp aan de Capelse Schollevaartseweg iets zou willen doen het niet veel meer kan zijn dan dat enkele Nieuwerkerkse meisjes er heen gingen om te sjansen...
7 februari 1945 overval op boer Van der Sar van de Hoofdweg door het verzet om voedsel en geld. Kwam marechaussee bij om en deze eigenlijk wat aan de verkeerde kant gevallen man die gewoon zijn plicht deed werd ook na 1945 op 4 mei herdacht. (Grafsteen Rokus Pieter Fonckert is nog op oude kerkhof)
Misplaatst RAF-bombardement van 19 maart 1945 ('s-Gravenweg ipv spoorlijn) kostte meeste slachtoffers ca 12.
1 verzetsman (Dirk van den Dool) door onderduiker verraden en in Amersfoort als represaille gefusilleerd.
- Tel dit op en maar weinig vielen door Duits geweld en voornamelijk in 1945... Daarom de unieke gedenknaaldtekst ''voor hen die vielen voor en door de bevrijdingsstrijd''.
Op 11 april 1945 maakte een engels militair vliegtuig een noodlanding, de bemanning werd zo spoedig mogelijk naar jachthuis aan de Rotte in Zevenhuizen gebracht door de bewoners van Nieuwerkerk aan de Ijssel.
De inundatie van polderdelen in 1944/1945 om de bevrijding te vertragen was meer aardig dan erg (veel waterwild gevangen en het landschap schilderen door de bewoners van Nieuwerkerk aan de IJssel).
Op 5/6 mei weer droog en boeren kregen allicht schadevergoeding.
De Canadezen reden op 6 mei over de rijksweg van Gouda naar Rotterdam voorbij, van het dorp zijn wel wat foto's met vlaggen van waarschijnlijk mei 1945, maar niet 1 met een bevrijder.
Onder wat er in Nieuwerkerk gebeurde eindigde de oorlog op 27 mei 1945 met de tere volzin: Duizenden Duitsche krijgsgevangenen moesten hier des nachts op hun doortocht in tenten en wagens of in de open lucht bivakkeren.'
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.....
Gepost 21 mei 2012 - 03:04
hmkuperus, op 21 May 2012 - 03:49 PM, zei:
Ook ik heb contact gehad en beoordeel het initiatief als zeer lovenswaardig.
Daarnaast heb ik de indruk dat het een enthousiast groep van vrijwilligers is die deze initiatieven ontplooien.
Ik heb dan ook al een beetje informatie ingewonnen.
In Nieuwerkerk hebben Duitsers weleens tijdelijk in scholen en een pastorie gezeten, etc., maar de dorpsveldwachters en de marechaussee zorgden voor de orde. Ik denk dat als je met dat kamp aan de Capelse Schollevaartseweg iets zou willen doen het niet veel meer kan zijn dan dat enkele Nieuwerkerkse meisjes er heen gingen om te sjansen...
7 februari 1945 overval op boer Van der Sar van de Hoofdweg door het verzet om voedsel en geld. Kwam marechaussee bij om en deze eigenlijk wat aan de verkeerde kant gevallen man die gewoon zijn plicht deed werd ook na 1945 op 4 mei herdacht. (Grafsteen Rokus Pieter Fonckert is nog op oude kerkhof)
Misplaatst RAF-bombardement van 19 maart 1945 ('s-Gravenweg ipv spoorlijn) kostte meeste slachtoffers ca 12.
1 verzetsman (Dirk van den Dool) door onderduiker verraden en in Amersfoort als represaille gefusilleerd.
- Tel dit op en maar weinig vielen door Duits geweld en voornamelijk in 1945... Daarom de unieke gedenknaaldtekst ''voor hen die vielen voor en door de bevrijdingsstrijd''.
Op 11 april 1945 maakte een engels militair vliegtuig een noodlanding, de bemanning werd zo spoedig mogelijk naar jachthuis aan de Rotte in Zevenhuizen gebracht door de bewoners van Nieuwerkerk aan de Ijssel.
De inundatie van polderdelen in 1944/1945 om de bevrijding te vertragen was meer aardig dan erg (veel waterwild gevangen en het landschap schilderen door de bewoners van Nieuwerkerk aan de IJssel).
Op 5/6 mei weer droog en boeren kregen allicht schadevergoeding.
De Canadezen reden op 6 mei over de rijksweg van Gouda naar Rotterdam voorbij, van het dorp zijn wel wat foto's met vlaggen van waarschijnlijk mei 1945, maar niet 1 met een bevrijder.
Onder wat er in Nieuwerkerk gebeurde eindigde de oorlog op 27 mei 1945 met de tere volzin: ’Duizenden Duitsche krijgsgevangenen moesten hier des nachts op hun doortocht in tenten en wagens of in de open lucht bivakkeren.'
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.....
Ik woon er 3 km vandaan dus dat zegt me wel iets.
WE kunnen het breed trekken door te zeggen "we doen van alles wat met WOII te makne heeft"
of je focussen op de plaatselijk geschiedenis, dan blijf je heel beperkt. maar het is een optie.
we kunne dit wel als rode draad door het geheel laten lopen.
Gepost 21 mei 2012 - 08:02
hmkuperus, op 21 May 2012 - 08:26 PM, zei:
Uiteindelijk gaat het er om wat de stichting wenst.
En dat was mij helaas niet helemaal duidelijk geworden.
Ook is mij niet bekend wie nu uiteindelijk de coördinatie op zich neemt.
Enfin, indien van ons een aandeel gewenst is verneem ik het wel.
in dit geval zal ik betreffende het re-ennactment he contactpersoon zijn dat is wel zo makkelijk en zit dicht bij het vuur.
gr esther
Gepost 25 juni 2012 - 11:14
zouden de personen die de 22 september een dag beschikbaar willen zijn in het Zuidhollandse Nieuwerkerk a/d IJssel zich melden bij mij per E-mail.
esened1@caiway.nl.
ik ben op zoek naar Burger uitbeeldingen( dagelijkse Leven) , Brits, canadees, Nederlands, Duits en Amerikaans.
het is de bedoeling om een breed beeld neer te zetten betreffende het leven tussen 1940-1945.
kleine Burger en Militaire voertuigen zijn een goede aanvulling op het geheel. (GRote voertuigen kunnen niet ivm toegankelijkheid van het terrein)
IK heb al wat toezeggingen en wil er voor de stichting ( die heel veel doen in het kader van dit thema) een mooie dag van maken.
het meest practische zou zijn om re-ennactors te mobiliseren vanuit de regio zuid Holland.
Heb je het er voor over om je op te maken voor een leuke dag en wil je kilometers maken ben je ook zeker van harte welkom.
Heb je hier zin an en wil je je individueel aanmelden bij mij dan mag dat ook. ( Als je wapens draagt alleen van Lidverenigingen LPLG)
IK hoor graag van jullie !!
gr esther
Gepost 12 juli 2012 - 09:58
de voorbereidingen zijn in volle gang en de vergunningaanvragen zijn de deur uit.
Nu weet ik dat de maand September een hele drukke maand is voor iedereen.
Ieder weekend is er wel wat te doen maar daar zal niet altijd iedereen naar toe gaan.
zoals al eerder aangegeven willen we de stichting VEDJ niet de kosten in jagen.
Men is wel bereid om een tegemoetkoming te doen in het redelijke en in overleg.
als dit mensen wel doet besluiten om te komen laat het mij dan ASAP weten zodat ik met VEDJ kan overleggen.
we zijn nog steeds op zoek naar Burgers, Duits en Geallieerd.
Ik heb al wel wat toezeggingen maar er kunnen er nog meer bij.
We willen er voor hun een geslaagd evenement van maken en zoals een goed re-ennactor betaamd is het ook van belang om Zuid Holland eens op de kaart te zetten.
heb je vragen mail ze dan naar : esened1@caiway.nl of stuur even een PM.
gr esther
Gepost 16 juli 2012 - 03:50
dus wil je deel uitmaken van deze dag laat het mij dan weten.
gr esther
MARS
Agenda Nieuwerkerk aan den IJssel
22-09-2012: Themadag: Vrijheid is niet vanzelfsprekend!
Vrijheid is niet vanzelfsprekend!
In deze tijd lijkt vrijheid zo van zelf sprekend, maar vrijheid is helemaal niet van zelfsprekend. Onze ouders en grootouders hebben voor deze vrijheid, waar wij nu in mogen leven, moeten afzien en vechten. Tussen 1940 en 1945 was er geen vrijheid en werd je naar concentratiekampen gestuurd omdat je ‘anders’ was. Vele mensen hebben het leven moeten laten omdat iemand anders hun vrijheid had afgenomen.
Daarom blijft St.VEDJ er steeds weer iedereen aan herinneren aan de tijd dat vrijheid niet van zelfsprekend was en dat we blij moeten zijn dat we tegenwoordig in ons land in vrijheid kunnen leven.
St.VEDJ organiseert vanaf 2010 vele excursies naar voormalige vernietiging/concentratiekampen, elke jaar gaat er weer een bus vol met jong en oud op weg naar Auschwitz - Birkenau, Vught, Bergen-Belsen of naar Normandie, ook bezoekt St.VEDJ museums zoals het oorlogsmuseum in Overloon.
Eind dit jaar zal de stichting weer met een bus naar Bergen-Belsen afreizen, hier zijn nog enkele plaatsjes beschikbaar. In 2013 wordt er wederom af gereisd naar Auschwitz en Normandie. Er is zelf al begonnen aan de voorbereidingen voor de excursies in 2014 naar Theresienstadt en Dachau.
‘VEDJ gaat terug naar de Oorlogsjaren 1940-1945’.
Omdat St.VEDJ zich realiseert dat niet iedereen mee kan met een excursie, door welke reden dan ook, is er bedacht om de geschiedenis van 1940-1945 te laten beleven op zaterdag 22 september 2012 in het Essepark te Nieuwerkerk a/d IJssel.
Hierbij wordt de stichting ondersteund door verschillende Re-ennactors verenigingen die aangesloten zijn bij het LPLG en wordt gecoördineerd door Esther Alblas van ‘Voorwaarts MARS!’ Nederlandse Vereniging voor Militaire Levende Geschiedenis.Er zullen ook een aantal geallieerden voertuigen tentoon gesteld worden.
In de grote tent vindt men vanuit de kernen van de gemeente Zuidplas de historische verenigingen die informatie zullen geven hoe de gemeente Zuidplas er in deze oorlogsjaren uitzag. Want hoe zat het nu met die verdwaalde bom op de ’s Gravenweg in Nieuwerkerk, en het verhaal achter het joodse monument in Moordrecht, en wat gebeurde er in zevenhuizen?
In de kleine tent zal er door Omroep Zuidplas Jaap Reijm, deelnemer van meerdere excursies, een tentoonstelling te zien zijn.
In de keukentent zal u voorzien kunnen worden van eten en drinken, en in de rode kruis tent zitten St.VEDJ’s EHBO-ers.
Als afsluiter worden er gedichten en overdenkingen voorgedragen door o.a deelnemers van de excursies, daarna zullen we met elkaar de bevrijding vieren d.m.v een kleine vuurwerkshow gepresenteerd door Dream Fireworks Entertainment BV.
Meer info volgt later!
Gepost 01 augustus 2012 - 03:46
zijn er eventueel nog mensen die geïntresseerd zijn om te komen ?
Ik zoek nog duitse, nederlandse en Burger reannactors voor deze dag.
gr esther alblas
MARS
Gepost 09 september 2012 - 03:05
het organiseren is nog steeds in vole gang en het komt steeds dichter bij.
heel spannend hoe de omgeving van Nieuwerkerk a/d IJssel hier op gaat reageren.
deze week nog even een laatste blik op het terrein blikken en het kan voor mij part niet snel genoeg 22 september zijn.
de reacties waren in het begin matig omdat men even de kat uit de boom wil kijken en september is een drukke maand voor ieder. En zeker omdat men niet weet waar men in duikt.
ik kan je op een briefje geven dat er ontzettend hard gewerkt wordt achter de schermen om dit een geslaagd evenement te laten worden.
en zetten we dit gedeelte van Zuid Holland ook weer op de kaart.
op dit moment heb ik rond de 33 aanmeldingen en wil alvast de mensen bedanken voor hun inzet.
ik kan zeggen dat ik trots op jullie ben om voor één dag alles uit de kast te willen halen
diegene die zich persoonlijk bij mij hebben ingeschreven ontvangen uiterlijk a.s. Donderdag de 13e van mij persoonlijk een mail met de laatste informatie en wat er nog te doen staat.
xxx esther alblas
Mars
i.o.v. VEDJ

Log in
Registreer
Help 

Multi quote