Waarom is wetenschappelijke kennis belangrijk?

forum

Waarom is wetenschappelijke kennis belangrijk?

knowledge

In deze studie werd onderzocht hoe een hoger kennisniveau over een specifiek onderwerp van invloed kan zijn op het zoeken naar informatie over dit onderwerp in een grootschalige online bibliotheekcatalogus. In het bijzonder werd opgemerkt dat personen met een hoger niveau van gespecialiseerde kennis vaak meer zoektermen gebruiken, zoals niet-specifieke en algemene zoektermen, dan gebruikers met een lager niveau. Daarnaast stelden we vast dat deze gespecialiseerde gebruikers vaak over betere vakinhoudelijke kennis beschikken en in staat zijn gegevens op dit gebied op te vragen en nauwkeuriger te verwerken. Ook werd opgemerkt dat deze gespecialiseerde gebruikers, wanneer zij complexere opdrachten kregen, in staat waren op een hoger prestatieniveau te presteren dan degenen die in een groep met een lager expertiseniveau werden ingedeeld. Dergelijke resultaten tonen de waarde aan van geavanceerde kennis wanneer de opdracht moeilijk is.

De huidige studie maakte gebruik van twee verschillende methoden van kennismanagement om het effect te bepalen dat kennisniveau en waargenomen complexiteit hadden op de taakprestatie. Ten eerste hebben de auteurs een directe vergelijking gemaakt tussen volwassenen die een breed scala aan vaardigheden aangaven, in plaats van een beperkt aantal, en volwassenen die een relatief beperkt aantal vaardigheden aangaven. Met behulp van een impliciete associatietest stelden zij vast dat degenen die over een bredere reeks vaardigheden beschikten, beter in staat waren de stof te leren en goed te presteren op de taak. Vervolgens voerden zij een directe vergelijking uit tussen degenen die vaardig waren in een bepaald onderwerp en degenen die dat niet waren, opnieuw met behulp van een impliciete associatietest. Ook hier waren degenen die vaardig waren op dit gebied beter in staat te leren en te presteren dan degenen met een lager vaardigheidsniveau. Deze resultaten impliceren dat zowel expliciete als impliciete kennis belangrijk kan zijn bij complexe taken.

De huidige studie toont de waarde aan van het uitbreiden van de reikwijdte van kennis. De huidige definitie van kennis is weliswaar gebaseerd op onderzoek op vele gebieden, maar specificeert niet voldoende wat kennis inhoudt. Om waardevol te zijn, moet kennis worden begrepen door de gebruikers ervan en moet zij enig effect hebben op hun gedrag en het proces van het zoeken naar kennis. In dit artikel wordt betoogd dat kennis op meerdere dimensies gegrond moet zijn, waaronder het proximale kennisniveau (het niveau waarop de kennis wordt geleerd door te leren) en het situationele kennisniveau (het niveau waarop de kennis wordt toegepast). Eenvoudig gezegd, kennis moet wetenschappelijke kennis zijn, gegrond in empirisch bewijs, en in staat om de beslissingen van de gebruikers te sturen.

Contact

forum

Nieuwsbrief